|
Užčiuopę gyvenimo esmę
Menas, kūryba negalimi be emocijų, filosofinio ir gilaus požiūrio į pasaulį ir gyvenimą – toks buvo pagrindinis parodos „Transformacija“, kurią Kretingos rajono kultūros centre surengė tapytojas, grafikas, poetas, muzikantas bei filosofas Gediminas Bytautas, atidarymo akcentas. Tapybos ir grafikos darbų pristatymą papildė grupės „Poezijos medžiotojai“ muzika, Klaipėdos apskrities poetų bei paties menininko skaitomos eilės. Šios parodos atidarymas siejosi ir su dailininkės Odilės Norvilaitės tapybos darbų paroda „Transformacija 2“, veikiančia Kretingos Motiejaus Valančiaus bibliotekos abonemente.
Odilė Norvilaitė ir Gediminas Bytautas – menininkų duetas, kuriuos suvedė menas, pomėgis kurti, kasdienybę matyti ne tokią, kokia ji yra iš tikrųjų. „Gediminas yra profesionalus dailininkas, poetas, muzikantas, programuotojas. Jis lankė žinomų dailininkų studijas, studijavo interjero dizainą Klaipėdoje ir filosofiją Vilniaus pedagoginiame universitete. Klibiuose yra jo tėvonijos ištakos, nors gimė Klaipėdoje, vėliau perpirko senelių statytą namą ir grįžo į vaikystės vietas“, – pristatydama Gediminą, kalbėjo profesionali dailininkė, astrologė, tarologė Odilė Norvilaitė. Pati Odilė, baigusi keturmetę Kauno dailės mokyklą, studijavo Ukrainoje, Kijeve, Michailo Buičiuk dekoratyvinių menų institute. Studijavo parapsichologiją Miunchene ir Hamburge, Vokietijoje. Odilę, gimusią Kaune ir gyvenusią Kauno apskrityje, Gediminas, pasipiršęs Lenkijoje, atsivežė į Klibius. Parodų pavadinimai „Transformacija“ ir „Transformacija 2“ – ne atsitiktiniai. Jie yra susiję su asmeniniu menininkų gyvenimu, jų susitikimu. „Mes abu išgyvenome mistinę transformaciją, kuri pakeitė mūsų gyvenimus, vos tik mums susitikus. Todėl ir parodas nusprendėme taip pavadinti“, – kalbėjo dailininkas G. Bytautas, akcentuodamas, jog ir jam, ir Odilei brangiausias pirmasis kartu sukurtas paveikslas „Transformacija“, eksponuojamas parodoje Kretingos rajono kultūros centre. Abiejų menininkų darbai spalvingi, juose ypač didelis dėmesys skiriamas detalėms, kurios perteikia savitą tikrovės suvokimą, filosofinį požiūrį į pasaulį, atskleidžia įvairiausias emocijas, jausmus. Per G. Bytauto parodos „Transformacija“ atidarymą kalbėjusi Kretingos rajono kultūros centro dailininkė Jūratė Jonauskienė pasidžiaugė kuriančiu jaunuoju menininku, kurio grafikos ir tapybos darbuose vyrauja ryškios spalvos, įdomi kūrybos technika, gausybė itin smulkių atsikartojančių detalių, susiliejančių į vientisą motyvą. „Bet ne vien spalvos ir smulkios detalės, kuriančios bendrą paveikslo vaizdą, prikausto ir daro didžiausią įspūdį. Svarbu ir įdomu tai, kad Gediminas sugeba savo darbais perteikti ne tai, ką mato, o tai, ką jaučia, atskleidžia įvairiausias emocijas, ištapo jausmus. Tai dailininko abstrakcionisto talentas“, – įsitikinusi J. Jonauskienė. Kalbėdamas apie G. Bytauto kūrybą, parodoje ekponuojamus darbus, gražių žodžių negailėjo leidyklos „Eglė“ direktorius, fotografas Antanas Stanevičius. Jo teigimu, jaunojo menininko darbuose užčiuopta pati gyvenimo esmė, pavaizduotas gilus dvasinis pasaulis. „Visa Gedimino kūryba labai stipri, drąsi, sudėtinga. Kiekvienąkart žiūrint į jo paveikslus vis gali atrasti kažką naujo, nepatirta, atpažinti užšifruotas emocijas. Jis sugeba panirti į gelmę, tarsi perkelti į vaizduotės erdves, kuriose vyksta sudėtingas žmogaus savęs ieškojimas. Gedimino grafika ir tapyba – savita, abstrakti ir visuomet su paslėpta filosofine mintimi“, – akcentavo A. Stanevičius. Sveikindami jaunąjį menininką parodos atidarymo proga, savo eiles skaitė Klaipėdos apskrities poetai: Darius Rekis, Aleksandra Zikaraitė-Navakauskienė, Gerda Jankevičiūtė, Nijolė Pužanauskienė, Rūta Jurkuvienė, Vilimantas Zablockis, Janina Žemaičiūnienė, Laima Vitaitė, Danutė Valužienė, Dalia Tamošauskaitė, Diana Juščienė. Poetai akcentavo, kad Gedimino paveikslai spinduliuoja nepaprasta šiluma ir paslaptimi. Poetė Nijolė Pužanauskienė stebėjosi, kaip dailininkas potėpiais, štrichais perduoda emocijas, išsako jausmus, o ypač – kalba apie meilę, nuoširdumą, be kurių neįmanoma kūryba. Į parodos atidarymą susirinkusiems meno mėgėjams eiles skaitė ir pats Gediminas Bytautas, kuris, be grafikos ir tapybos, sukurtų dviejų elektroninės muzikos albumų, yra išleidęs ir dvi poezijos knygas – „Mano paties evangelija“ , „Už stiklo sienų“ – bei rengiasi išleisti trečiąją. Gedimino poezija išties gili, sudėtinga, kaip ir paveikslai, atspindi vidinę pasaulio ir gyvenimo kovą tarp priešybių. Joje gausu užkulisių, slaptų jėgų, filosofijos. Jo eilėraščiai taip pat kalba ir apie šviesius jausmus, laimę, meilę, perteikia viltį skaitytojui. „Mano eilėraščiuose pirmykštės jėgos – Chaosas, Erosas, Tanatosas – kontempliuoja kartu su krikščioniškais simboliais, siejasi su senąja graikų mitologija, budizmo ir induizmo ištakomis, rytų filosofija, su paties kuriama neegzistencine filosofija, ir visa tai įgauna tam tikrą išraišką poezijoje“, – kalbėjo G. Bytautas, kurio poezija, atskleisdama Tolimųjų Rytų filosofijos, senosios kinų poezijos tradicijas, atitiko ir kinų poezijos mylėtojų poreikius. – Ne per seniausiai mano eilėraščiai buvo išversti į kinų kalbą ir pristatyti šią vasarą vykusiuose „Vidurvasario poezijos skaitymuose“ Klaipėdoje.“ Jaunųjų menininkų Gedimino ir Odilės įsitikinimu, visi kūriniai gimsta iš sielos poreikio kurti, o įkvėpimas, idėjos kyla iš aplinkos, gamtos, įvykių, sapnų. Tolygiai su tapyba, grafika, muzika ir filosofija eina ir poezija. Šios meno rūšys papildo ir iliustruoja viena kitą. „Menininko misija – realizuoti save ir siekti grožio pasaulyje. Meną suprantame kaip idealizuotą kasdienybės iliustraciją, kuria siekiame perduoti savo jausmus, pažinimą, išgyvenimus, požiūrį į supantį pasaulį ir individualią filosofiją. Vaizdiniai padeda kurti savąją realybę ir antirealybę spalvomis, ženklais, tarsi užrašais siekdami apčiuopiamo minčių rezultato“, – kalbėjo menininkai.
Menininkų Odilės Norvilaitės ir Gedimino Bytauto darbus galima apžiūrėti Kretingos Motiejaus Valančiaus bibliotekos abonemente bei Kretingos rajono kultūros centre Parodų salėje. Parodos veiks iki rugpjūčio 31 d.
Neringa MIKALOČIENĖ
|